MIJN VERHAAL

Hoe het is begonnen

Als jeugdkeeper op hoog amateur voetbalniveau leerde ik al vroeg mijn reflexen te gebruiken. Tegelijkertijd bestond het gamen op de computer niet uit schietspelletjes of FIFA voetbal, maar uit simracen. Dat simracen werd al snel online en internationaal en het ging zeker niet onverdienstelijk. Met mijn familie bezochten wij vroeger veel races in de SuperCar Challenge in de BeNeLux en Duitsland. Onvergetelijke tripjes waar ik als kleine jongen van genoot. Dit wilde ik later ook.

Toen ik 14 jaar oud was ben ik bij GameCity GoKarting kartlessen gaan volgen. Binnen drie maanden steeg ik van de eerste basis groep naar de vierde hoogste groep. Hoofdinstructeur Frank de Wit vroeg dan ook een gesprek aan met mijn vader. Hij wilde weten wat onze doelen waren voor de toekomst. Doelen hadden wij helemaal niet waarna wij vroegen wat de mogelijkheden waren. Hierop antwoordde Frank dat hij heel veel potentie zag en adviseerde ons door te pakken in de kartsport. Rekening houdend met het budget wat daar voor nodig is. Of de Autorensport met het benodigde budget. Maar dan wel in een opstap klasse. Kortom een auto waar geen snelheid in zat en je dus snelheid moest vinden, maken en behouden. Kies bijvoorbeeld de Volvo 360 Cup, Peugeot 206GTI Cup of BMW Compact/E30 Cup, zo luidde zijn advies!

In 2020 breekt Corona uit. We kiezen in deze periode voor een Volvo 360 die we zelf zouden opknappen. Zodra het weer mocht en veilig kon zou ik op 15 jarige leeftijd mijn racelicentie behalen.

Dit gebeurde dan ook begin 2021, waarna direct de eerste races werden gereden. Alles nieuw, onwennig en spannend maar we racete er op los, het gebeurde nu dan echt.

Na drie races in de 360 kregen we een eenmalige mogelijkheid om in de DNRT MaX5Racing Cup te racen in de Mazda MX5 van de eerste generatie. Drie races op één dag met 32 vrijwel dezelfde Mazda’s waarbij ik elfde overall werd als debutant. Toen twee weken later de betreffende MX5 te koop kwam hebben we deze dan ook gekocht en het seizoen uitgereden in de DNRT MaX5Racing Cup.

De toekomst

Hoe het nu gaat

In 2021 aan het einde van het raceseizoen kreeg ik de kans om in de echte Mazda MX5 Cup een raceweekend mee te doen op het Circuit Spa Francorchamps. Dit was het echte serieuze werk en werd mogelijk gemaakt door mijn sponsoren. Een jongens droom kwam uit en onmogelijk bleek mogelijk. Mijn eerste rondes in deze voor mij geheel nieuwe auto waren opvallend en behoorde tot de snelst gereden ronden.

Helaas gevolgd door een crash die door pech tot stand kwam. Einde weekend en jongensdroom. Het artikel “Wat goed is komt snel” waarin mijn opvallende deelname en prestaties omschreven werden, ging echter viraal op social media waardoor ik een herkansing kreeg tijdens het laatste Mazda MX5 Cup weekend te Assen. Hier kon ik in herhaling nogmaals laten zien wat ik kon. Race 1 finishte ik als 5e en in race 2 zelfs als 4e. Een geweldige ervaring en prestatie.

De winter van 2022 was lang. Lang genoeg om met hard werken het budget rond te krijgen om een geheel seizoen te rijden in de MaX5Ring Cup maar vooral de Mazda MX5 Cup te kunnen rijden. Onmogelijk=Mogelijk, een maand voordat het seizoen van start ging kregen wij het budget rond doordat er een hoofdsponsor gevonden werd naast andere even zo belangrijke sponsoren. Het was gelukt! Hier kwam ook nog eens bij dat ik zo opviel dat ik werd geselecteerd en toe mocht treden tot het KNAF Junior Talent Academy programma. Een meerjarig ondersteuningsprogramma vanuit de autosportbond.

2022 werd dan ook een jaar waarbij ik vrij overtuigend het kampioenschap in de DNRT MaX5Racing Cup heb behaald en ik in de Mazda MX5 Cup 4e overall eindigde en op 1 punt na net geen Rookie Kampioen bij de junioren werd.

Het is 2023 en inmiddels ben ik 18 jaar oud. Een seizoen waarin ik wederom beide MX5 klassen mag rijden, aangevuld met alle DNRT Endurance wedstrijden met de nodige podium plaatsen en deelname in een Radical SR3 op de Red Bull Ring te Oostenrijk waarbij ik twee keer als 3e ben geëindigd. Op dit moment ben ik leider in het kampioenschap van de MaX5Racing Cup en in de Mazda MX5 Cup.

2024 zal een jaar worden waarin ik een vervolgstap wil maken indien dit mogelijk is. Na oriënterende gesprekken met de organisatie van de Porsche Carrera Cup Benelux kwamen wij als snel in gesprek met raceteams uit deze PCCB cup. Onmogelijk=Mogelijk want er kwam zelfs een aanbod om deel te nemen aan het laatste raceweekend op de Red Bull Ring te Oostenrijk in de Porsche Carrera Cup Benelux.

Waar het eindigt weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik dankbaar ben, dat hard werken beloont wordt en altijd het uiterste zal doen om het maximale uit mijn kansen te halen.

SAMMAX Racing

Sam Jongejan

mailsammax@gmail.com